Onnodige frustraties door ontbrekende inlogcodes

InlogcodesSteeds vaker krijgen nabestaanden te maken met een administratief ‘oerwoud’ van onwillige bedrijven. Abonnementen zijn niet stop te zetten en medewerkers zijn ongeïnteresseerd en onaardig. Vooral banken, energiebedrijven, mobiele telefoon providers en internetaanbieders zijn zeer bureaucratisch ingesteld en geven problemen. Zij blijven post versturen naar overledenen.

Bij de meeste bedrijven wordt niet nagedacht dat een geabonneerde zou kunnen overlijden. In de algemene voorwaarden is dan ook niets te vinden hoe er in een dergelijke situatie moet worden gehandeld. Nabestaanden kunnen blijven melden dat de persoon in kwestie is overleden, toch blijven zij de aanmaningen ontvangen van openstaande facturen voor een abonnement dat allang is opgezegd, maar dat nog steeds door blijft lopen.

Over het algemeen zijn medewerkers niet getraind op het omgaan met gesprekken met nabestaanden, waardoor zij ongeïnteresseerd kunnen overkomen, zonder begrip te hebben voor de situatie van deze nabestaande. Zij weten niet hoe na een overlijden een abonnement kan worden stopgezet. Dit kan op een nabestaande overkomen als tactloos, pijnlijk en onbeschoft. Daardoor is het ook begrijpelijk dat zij boos worden als ze voor de zoveelste keer hetzelfde verhaal hebben moeten doen, zonder dat zij het gevoel hebben dat er nu daadwerkelijk actie wordt ondernomen. Zij worden hierdoor keer op keer geconfronteerd met hun verlies en er is geen mogelijkheid om het verlies echt te verwerken.

Het is heel belangrijk om bij leven een overzicht te maken van alles waar een inlogcode voor gebruikt wordt. En de lijst is veel langer dan menigeen zal bedenken. De nabestaanden moeten op de hoogte zijn waar deze lijst te vinden is. Dat scheelt enorm veel werk na overlijden om contact te krijgen met banken, verzekeraars, etc.

Ook op sociale media kan het stopzetten van een account moeite geven. Dit kan komen doordat de nabestaande de inlogcodes van de overledene niet weten. De bedrijven achter de social media netwerken hebben diverse protocollen hoe te handelen na het overlijden van een gebruiker. Per netwerk gelden er verschillende manieren om een overlijden te melden.

Facebook: op dit moment is het mogelijk om een ‘legacy contact’ aan te maken in de VS. Dit zou ook in andere landen gaan gelden. Facebook profielen van overleden gebruikers worden nu omgezet naar herdenkingspagina’s. Met dit systeem kan één persoon worden aangewezen die na overlijden controle heeft over het account van de overledene. Degene kan er dan ook voor kiezen om de pagina te laten verdwijnen. Een ‘erfgenaam’ heeft wel beperkte rechten; er kan bovenaan het profiel een herdenkingsboodschap worden geplaatst, de profielfoto kan worden aangepast en degene heeft bevoegdheid om vriendenverzoeken te accepteren of te weigeren.

LinkedIn: om het profiel te laten verwijderen moet er een speciaal formulier worden ingevuld. Je klikt op een link voor het formulier en de instructies.

Twitter: het account kan worden verwijderd. Nabestaanden hebben de mogelijkheid om alle openbare tweets te bewaren. Het is ook mogelijk om op het account van de overledene een link te plaatsen naar een online herinneringsplek, zoals Condoleance.nl.

Heeft u hier ervaring mee die u wilt delen? Of heeft u een vraag of opmerking? Laat gerust een reactie achter!

Geen reacties Permalink

Say something

Your email address will not be published. Required fields are marked with a grey bar.

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>